מה זה קשיים רגשיים של ילדים?
בדרך כלל מדובר בקושי להרגע מרגשות שליליים, או מה שנקרא בשפה המקצועית קושי בויסות רגשי. הילד חווה רגש עצמתי, ומתקשה להכיל, לווסת, לאזן אותו, כך שתגבותו הפנימית והחיצונית אינה מותאמת. הרגשות העזים יכולים להיות חרדה גבוהה, פגיעה, כעס והם מציפי את הילד. הוא עשוי להתעורר בלילה, או להתפרע, להתבודד או לצרוח ולקלל. מנגנוני הויסות שקיימים בכולנו, ועובדים על מנת למתן הצפות רגשיות ולגרום לנו להגיב באופן מותאם לסביבה, אינם עובדים כראוי. הילד לא פיתח מנגנוני שליטה ובקרה פנימיים תקינים.
למשל ילדים עשויים לצעוק, להתפרע, לכעוס מאוד, להיות אלימים, כתוצאה מתיסכול.
או ילדים יכולים להפגע מאוד, ולהשאר זמן רב "נעולים" בתוך רגשות קשים, להתרחק, ולהמנע מחברה ומתקשורת.
או ילדים ש"נדלקים" מאוד מהר (אימפולסיבים), ומתקשים למתן או להכיל תגובה כמו קללה, התגרות, מענה לא תקין.
לעיתים קשיים רגשיים יתבטאו בקושי בלימודים או בעיכוב התפתחותי לימודי.
קשיים כאלה נוצרים גם על בסיס טמפרמנט, נטייה אישית, וגם על רקע סביבתי, שבו הילדים למדו (העתיקו) מסביבתם דפוסים לא יעילים או שהקשר עם הסביבה הקרובה גורמת להפרה. לעיתים ילדים לא למדו והפנימו באופן תקין מנגנוני הרגעה עצמית.
לעיתים, ילדים חווים טראומה, או אובדן, שגורמים להם לקושי רגשי, שיכול להתבטא בחוסר שקט, מתח פנימי, עצב , דיכאון, חרדה ותפישה עצמית נמוכה.
הטיפול הוא הדרגתי. לאט לאט מלמדים את הילד דפוסי הרגעה עצמיים, ועובדים עם סביבת הילד , בעיקר ההורים, על שינוי.
למשל, אפשר ללמד הורים למתן תגובות רגשיות שלהם , לחזק הצבת גבולות תקינה אסרטיבית ורגועה, להחליש תגובות שמעודדות התנהגות לא תקינה אצל הילד, לעודד ביטוי רגשות בבית, ללמוד לפתור בעיות באופן תקין ויעיל, לעבור במהירות ממצבים רגשיים קשים למאוזנים.
התפישה הטיפולית שלי היא שקושי רגשי נובע מאיזושהי חסימה, שיבוש בדרכו של הילד, שמפריעה לו להתפתח, להתנהל. אנחנו משתדלים, להקשיב, להבין מה החסימות, וביחד עם ההורים להתיר אותם - להחזיר לו את היכולת להתפתח באופן תקין בדרכו.